Ibu bapak yang mempunyai anak-anak yang berumur dari 5 hingga bawah 12 tahun boleh membuat janji melalui aplikasi MySejahtera
Kuala Lumpur (ANTARA) - Malaysia telah menerima sebanyak 624.000 dosis vaksin COVID-19 Pfizer/BioNTech untuk memvaksin  anak-anak umur lima hingga  12 tahun mulai Februari 2022 melalui Program Vaksinasi COVID-19 Kanak-Kanak.

Kementerian Kesehatan Malaysia dalam pernyataannya mengatakan vaksin tersebut dikirim melalui pesawat TH383 milik Raya Air dari pabrik Pfizer di Belgia melalui sebuah perusahaan farmasi dan DHL serta tiba di Bandara Subang, Jumat.

Vaksin ini telah dibawa dari Puurs, Belgia dan transit di lapangan terbang di Jerman yaitu Leipzig Halle Airport, sebelum meneruskan perjalanan ke Singapura dilanjutkan ke Malaysia.

"Sebanyak 72 softbox vaksin ini akan diantar ke 52 pusat penyimpanan Vaksin Ultra Low Freezer (ULTF) di 12 buah negeri seperti Pahang. Melaka, Johor, Negeri Sembilan, Sabah, Sarawak, Kuala Lumpur, Putrajaya, Labuan Selangor, Kelantan dan Terengganu," katanya.

Baca juga: Malaysia tetapkan harga standar dua vaksin berbayar

Sedangkan di kawasan utara seperti Kedah, Perlis, Perak akan terus dihantar melalui Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang.

"Proses pemindahan vaksin yang ditempatkan dalam ULTF dari bagian kargo pesawat ke truk milik sebuah perusahaan logistik, DHL Express berlangsung di kawasan Transmile Cargo Kompleks Raya Subang," katanya.

Selesai proses pemindahan, truk diiringi Polisi Diraja Malaysia (PDRM) menuju ke lokasi penyimpanan vaksin yang ditetapkan sebagai langkah pengamanan.

Baca juga: Singapura, Malaysia buka perbatasan darat bagi pelancong sudah vaksin

"Vaksin COVID-19 yang telah tiba di Malaysia akan diantar ke 16 lokasi Pusat Penyimpanan Vaksin (PSV) di seluruh negara bagian. Ini termasuk pengantaran melalui udara dari Subang ke Sabah dan Sarawak mengikuti jadwal penerbangan yang telah ditetapkan," katanya.

Direncanakan sebanyak empat juta anak-anak berumur lima hingga 12 tahun layak untuk menerima vaksin ini.

Sebagai permulaan pemberian vaksin Pfizer anak-anak akan dilaksanakan di Lembah Klang melalui rumah sakit anak-anak bagi mereka yang mempunyai masalah pengobatan. Bagi anak-anak yang tidak ada masalah pengobatan akan diberikan di Pusat Pemberian Vaksin (PPV) Integrasi.

"Ibu bapak yang mempunyai anak-anak yang berumur dari 5 hingga bawah 12 tahun boleh membuat janji melalui aplikasi MySejahtera. Hingga hari ini 484.639 anak-anak berumur 5 hingga bawah 12 tahun telah mendaftar di MySejahtera," katanya.

Baca juga: Malaysia terima donasi 500 ribu dosis vaksin dari UAE

Pewarta: Agus Setiawan
Editor: Mulyo Sunyoto
Copyright © ANTARA 2022